Lite rassel och lite pling!

Igår var jag duktig! Jag cyklade till jobbet. Sen var det innebandymatch, lärarna mot eleverna. Jag gjorde ett mål! Sen fick jag kasta mig in i duschen. Jag hade glömt att jag skulle till kommunalhuset på möte, så jag fick skynda mig dit. När jag skulle hem kom jag inte på vilken cykelväg som var snabbast, så jag cyklade lite vilse, men när jag väl var hemma kände jag mig riktigt välmotionerad!

Maken erbjöd sig att följa med ut på hundpromenad, och det är ju alltid kul att få sällskap, så efter middagen knatade vi ut på en timmes promenad.

Vi har bestämt oss i familjen att gå ned i vikt! En gång i veckan ska vi väga oss och se vem det går bäst för. Jag känner att jag kommer ligga bra till. Undrar vad förstapriset är? Tårta kanske?

Mötet på kommunalhuset var lika mördande tråkigt som vanligt. Av någon konstig anledning har politikerna fått för sig att elevernas sjunkande kunskaper beror på att vi bedömer eleverna för lite. Därför har man ju infört nationella prov i trean. De som har gjort de proven fick totalfnatt, så det enda jag har sysslat med sedan två månader tillbaka är de där förbaskade proven. I morgon gör jag det sista, så ikväll blir det till att klippa, klistra och förbereda.

Anledningen till att kunskapsnivåerna sjunker är att barn inte läser böcker längre, eftersom de ser på tv och spelar dataspel. Det vet alla som jobbar med barn. Detta påverkar förmågan att lära sig, och även koncentrationsförmågan. Även barnens sociala utveckling påverkas. Så i stället för att undervisa får lärare hålla på med att lösa konflikter dagarna i ända.

Att bedöma barn är inte svårt, det svåra är att sätta betyg på sjuåringar, utan att trycka ner dem i skorna och knäcka dem för livet. Inte så kul precis. Det är svårt att hålla modet uppe, när det mesta av min arbetstid går åt till sånt som jag vet är totalt meningslöst. Jag vill ju hitta på bra lektioner i stället! Morr!

Kommentarer
Postat av: Annica

det är så tråkigt att de som bestämmer om vad vi ska och inte ska göra inte vet ett skit om barn och deras behov! Sen vill jag faktiskt skylla lite på föräldrarna också, inte alla givetvis men många har så oootroligt mycket att göra att man inte hinner/orkar/vill umgås med sina barn. Det verkar som att många av dagens moderna föräldrar har skaffat barn bara för att det ska vara så! Det är så lätt att placera sitt barn framför tv/dator när man vill ha lite lugn och ro.

2009-05-06 @ 18:20:47
URL: http://www.nogg.se/bliip

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0