Hampus som storebror??



Dottern och jag var och kollade på en valp idag. Tyvärr var den ful! Nä skoja bara, den var jättesöt, så klart. Dottern har helt glömt att hon vill ha en sobel.
Men! Jag har en fråga till er hundexperter som läser den här bloggen. Ska inte valpen vara hos sin mamma i minst 8 veckor? Den här killens mamma åkte hem i tisdags när han var sex veckor. Är det verkligen bra? Som pedagog är jag ju orolig för att han ska lida av modersdeprivation. Inte så kul! Det hörs ju nästan på namnet, eller hur? Visserligen har han ju sina tre syskon och 12 stora hundar, men ändå?
Hjälp!

Kommentarer
Postat av: Yarri

Hej !

Vilka fina bilder du har lagt in på Hampus ! Han är precis lika vacker som Herr Sprätt, och då är man vackrast i hela världen ! Så det så.



Vad jag vet så skall man absolut inte ta valpar från deras mor tidigare än vid 8 veckors ålder, jag skulle absolut dra öronen åt mig om uppfödaren ville lämna ifrån sig valpen tidigare än så !

Herr Sprätt som är född med kejsarsnitt var tvungen att vara kvar tills han var 10 veckor innan jag fick hämta honom .

Hundar som är födda som han behövere extra tid med sin mamma innan de kommer till sin nya ägare enligt min uppfödare .



Ett tips . Kolla upp detta med Sheltie klubben alt kennelklubben.



Stor kram till dig från mig !

Maria

2009-05-08 @ 03:48:26
Postat av: Yarri

Hej !



Skrev en kommentar till dig alldeles nyss men den försvann tydligen ut i cyber rymden.....



Ville bara säga att du lagt in jättefina bilder på Hampus . Han är faktiskt lika vacker som Herr Sprätt , så nu är det 2 hundar som är vackrast i hela Universum !



Att ta valpen från tiken redan vid 6 veckor tror inte jag är bra, har aldrig hört talas om det faktiskt .

Herr Sprätt är född med kejsarsnitt och hundar som är födda på det viset behöver extra tid hos sin mamma vilket gjorde att han var 10 veckor innan jag fick hämta hem honom .

Vore jag som dig så skulle jag kolla upp detta med Shelties rasklubb alt kennelklubben !



Stor kram till dig från mig !

Maria

2009-05-08 @ 03:54:10
Postat av: Annica

jag vet inte hur pass viktiga de sista 2veckorna är, klart att det bästa är att valpen får vara med sin mamma i 8veckor men med tanke på att den är omgiven av andra hundar så borde den inte få några större men i livet. det är värre med ensamhundar som tas för tidigt men enligt skk:s regler så måste valpen MINST vara 8veckor. detta borde nästan kollas upp...

2009-05-08 @ 17:48:58
URL: http://www.nogg.se/bliip
Postat av: Marketta

Oj, skall ni ha en till. Men jag är nog ganska säker på att man inte får ta en valp ifrån sin mamma före 8 veckor.

2009-05-09 @ 23:03:35
URL: http://colliekompisarna.bloggagratis.se
Postat av: Millie

Hej!

Nä, en valp kan inte vara ful. Det bara är så. Men jag skulle helt klart dra öronen åt mig om valpen tas från mamman vid 6 veckor. Låter inte seriöst.



Själva har vi lämnat in en intresseansökan hos Hundstallet för en omplaceringshund. Spännande!!! Nu håller vi tummen för att en voff som passar in i vår lilla flock (dvs inte äter upp katter, små hundar och tonåringar med föräldrar) ska komma till oss.



Lycka till med hunderiet!



Kram

Millie

2009-05-14 @ 07:32:07
Postat av: M G-S

Enligt Kennel Klubbens bestämmelser så måste valpen vara 8 veckor innan den lämnar sin mamma.



Jag vill också ha en sobelcollie ;-´)

2009-05-18 @ 17:31:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0