Hund -1

Vet ni vem som är Sveriges sämsta lärare? Det är jag det! Jodå, jag är tråkig, tjatig och allmänt elak. Och det är i mina bästa stunder. När jag är som värst är jag rent sadistisk. Släng dig i väggen, Stig Järrel, din lille charmknutte där. Jag tvingar mina elever att göra trista och jobbiga saker. Dessutom utser jag somliga till syndabockar och skäller ut dem utan att de har gjort nånting.
Varför? det kan man ju fråga sig.
"Du är nog bara sån!" sa en av mina elever, en av de där som jag skäller på utan minsta anledning.
"Finns det verkligen inte minsta anledning?" frågade jag som ville upprätta min heder, åtminstone lite grann.
"Ibland kanske man har gjort något litet fel, men du behöver väl inte bli galen för det."

Gick till jobbet igår och tänkte vara snäll. Gick så där. På fotbollsplanen står två killar. Den ena håller på att hosta lungorna ur sig. Har de jackor på sig? Nä, det är ju inte coolt!
Elak fröken: Hörni killar, ni kommer få lunginflammation om ni går så där tunnklädda, gå och sätt på er jackor, det är vinter ute.
Coola grabbar: Nej, du skulle se min pappa, han går i t.shirt.
Elak fröken: Har din mamma bikini?
Coola grabbar fnissar till men svarar inte.
Elak fröken: Kom igen, killar, det är vinter, fem minusgrader, spring och sätt på er jackor nu.
Coola grabbar spelar fotboll och ignorerar elak fröken. Det är då jag gör det riktigt taskiga. Rycker på axlarna och tänker att det är deras problem, och det finns ju så bra penicillin nu för tiden. Alltså, vad ska jag göra? Lyfta in dem i nackskinnet, och sitta hela kvällen med ilskna föräldrar i telefonen, och förklara varför jag kränker deras barn? Nej, tack!

Senare på dagen:
Två grabbar i min klass kommer springande i korridoren. Det får man inte.
Elak fröken (lite klämkäckt, sådär): Men oj, killar, ni springer väl inte i korridoren, det får man inte.
Ena grabben kryper under min arm och springer vidare!
Elak fröken (ryter): NEJ!!!!!
Det ekar i korridoren. Vaktmästaren, en stabil karl, hoppar sju meter, och matpersonalen stirrar ilsket på mig. Grabbarna ser förvånat på mig och förklarar: Vi har bråttom.
Elak fröken (Sakta och eftertryckligt med inte så lite undertryckt ilska): Man GÅR i korridoren!
Grabbarna skrider högtidligt fram i korridoren så länge jag står kvar. Vad som händer när jag har gått vet jag inte, men jag har mina misstankar.

Alltså felet är att läraryrket har fått en sån usel status. Vi betraktas som dåligt utbildade klantskallar som skiter i våra elever, ställer orimliga krav på föräldrar och inte har en aning om att artonhundratalet har tagit slut. Det värsta är att det faktiskt finns lärare som passar in i den shablonen, men det är inte många. Och klantskallar finns det inom alla yrkesgrupper, eller hur? Mina elever klagar över att det är så himla tråkigt i skolan. Jag har för fasen låtit dem bygga sina egna vulkaner!! Vad tror de att skolan är? Och vilka resurser har vi? Inga! Ni skulle se materialet vi har att skapa "ett lustfyllt lärarande" med! Där kan man tala om artonhundratal.
Nä trött blir man, hoppas det bara är lite vanligt januaridepp och en gnutta hundabstinens. I så fall borde det snart gå över.

Kommentarer
Postat av: Annica

visst är det kul att jobba med barn ibland!

2009-01-22 @ 21:27:23
URL: http://www.nogg.se/bliip

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0