Promenader med trevligt sällskap

Ni som känner mig vet vad jag tycker är det bästa sättet att rensa hjärnan på: Att packa matsäcken och gå en sväng runt en närbelägen fågelsjö. Jag kan ingenting om fåglar, men oftast brukar jag träffa någon trevlig fågelskådare som berättar om någon art jag inte känner till. Jag har lärt mig: att skilja på sångsvan och knölsvan, att det finns en släkting till sädesärlan som heter gulärla och att det finns en fågel som heter nötkråka. Jo, det är faktiskt sant, jag slog upp det för jag trodde också att den som berättade skojade, men det finns det faktiskt. Men jag såg ingen.
Igår hade jag inte kommit särskilt långt när en äldre man kom ifatt mig. Han var mycket trevlig och det slutade med att vi gjorde sällskap runt sjön. Han visade mig t.o.m. sin matsäckssten. Förutom det där med nötkråkan lärde jag mig att jag inte ska åka till Ayers rock i Australien (Fruktansvärd turistfälla, titta på ett bra foto i stället), att det är trevligt på pubarna i Skottland, och att det är svårt att lära sig portugisiska på gamla dar. Så nu vet ni det.
Idag blev det en promenad med min bloggkompis Millie. Också jättetrevligt, vi diskuterade allt från hundar till den mystiska konsten att vara mamma. Jag försökte slippa undan genom att skylla på vädret, men när jag pratade med Millie lät hon (som vanligt) så sprudlande glad och lycklig att jag bara inte kunde låta bli att klä på mig regnjackan och cykla iväg. Millie är en mycket klok människa som har lärt sig mycket av livet, och det är så roligt att lyssna på hennes livsbejakande filosofi. Jag suger i mig så mycket jag kan.
Imorgon ska jag träffa min brorsdotter, också en klok person, även om hon inte har levt särskilt länge. När brorsan kom in på dagis för att hämta henne sa förskollärarna: "Ja, vi vet att hon ska vara ledig imorgon och träffa sin faster, hon har inte pratat om något annat hela dagen!" Sånt värmer !!
Jag har inte riktigt bestämt mig för vad vi ska göra, men det lutar åt museum och lunch på nåt trevligt ställe i stan.
Happy tuesday!!

Kommentarer
Postat av: Annica

haha ja sådana saker brukar inte gå omärkt förbi, det är inte ofta vi inte vet att barnen ska göra något kul dagen efter... :-D ha en mysig onsdag med brorsdottern. kram

2008-10-28 @ 20:03:33
URL: http://www.nogg.se/bliip
Postat av: Millie

Men man tackar för de fina orden! Du är klok du med så utbytet är tvåväga. En väldigt skön och trevlig promenad var det, så det är bara att höra av dig om du vill ha da capo någon gång.



Ha det riktigt mysigt med brorsdottern!

Kram

Millie

2008-10-30 @ 11:03:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0