Förslag till ny lärarutbildning

Alla pratar om att lärarutbildningen måste göras om och anpassas till den verklighet som möter lärare när de kommer ut i arbetslivet. Med tanke på att jag har en viss erfarenhet av vilka krav som ställs på lärare från olika håll tycker jag att det nu är dags att sluta prata och i stället handla. Därför har jag tagit mig friheten att skissa på hur den nya lärarutbildningen skulle kunna se ut.
Jag tänker mig att 240 poäng skulle kunna vara lagom. Det första man kan göra är att ta bort didaktiken och pedagogiken. Undervisning är det inga lärare som har tid att ägna sig åt nu för tiden, så det är bara att slösa med värdefull tid att lära ut såna gammalmodiga saker. Ämneskunskaper är också totalt onödiga, eleverna kan redan betydligt mer än lärarna eftersom de har tillgång till internet i sina mobiltelefoner, och det finns ju ingen som är äldre än trettio som har lyckats lista ut hur det går till. I stället bör man läsa cirka 80 poäng Konflikthantering med mobbningskunskap. Inga skolor har ju råd med att anställa skolpsykologer, därför får lärarna ägna stor del av undervisningstiden till att lösa konflikter och trösta elever som känner sig mobbade.
Dessutom bör 80 poäng administration och budgethantering ingå. Kanske kan några arbetslösa konsumentrådgivare undervisa blivande lärare hur man på sparsammast möjliga sätt kan få gamla läseböcker att se ut som nya samt  få blyertspennor och suddgummin att räcka längre. Att politikerna vill göra om lärare till byråkrater som ska fylla i papper som ingen orkar läsa är ju en självklarhet som ingen längre ifrågasätter. Då bör ju lärare ha utbildning i administration så att de fyller i alla papper på rätt sätt.
Minst 20 poäng i kunskap om borttappade kläder tycker jag man behöver. Då bör momenten:  leta upp försvunna tumvantar, fingervantar, märkta vantar samt omärkta vantar ingå. Ett annat obligatoriskt moment bör vara: finna alldeles nya gympaskor som hamnat i kompisens ryggsäck. Många lärartimmar ägnas åt detta.
Cirka 30 poäng sjukvårdskunskap bör också ingå, så att man snabbt kan diagnosticera all magont, huvudvärk och "det gör lite ont i det här fingret när jag böjer det bakåt så här!" Skolsköterskor har ju skolorna inte råd med, det vet ju alla. Annars var det ju skönt för barnen att gå till henne när de behövde prata lite och få lite uppmärksamhet, men de tiderna är sedan länge förbi. Dessutom kan ju läraren då berätta för eleverna att man kan skada sina kompisar allvarligt om man sparkar dem i huvudet. Såna saker har ju föräldrar tydligen inte tid att lära sina egna barn, så det är ju något som bör läggas på skolan.
30 poäng kvar. De tycker jag bör ägnas åt bedömning av elevernas resultat. Det är ju inte så att eleverna ska få utvecklas i sin egen takt, utan så fort som möjligt ska de sorteras in i ett fack så att man vet exakt vad man kan förvänta sig av dem under resten av skoltiden. Exakt vad man ska bedöma eftersom man aldrig har tid att lära sina elever någonting är inte helt klart, men jag ska fortsätta skissa på hur man kan lösa det. Vad man ska göra med de elever som inte når upp till målen är jag heller inte säker på. Speciallärare har ju skolorna självklart inte råd med, så det alternativet går ju bort.
Med den här utbildningen tror jag att man skulle kunna möta de krav som samhället ställer på läraren. Jag har ingen bra lösning på hur man ska lösa problemet med de sjunkande kunskapsnivåerna, för det skulle ju innebära att gå i en helt motsatt riktning, nämligen att låta lärare delta i skoldebatten och göra det som de är bra på; att undervisa, och den riktningen är det ju alldeles uppenbart att ingen är intresserad av.

Kommentarer
Postat av: Helena

Vilken fantastisk Läroplan för lärare! Fast jag tycker du skulle lägga in lite vuxenpsykologi också. Mycket av tiden som vi lärare borde ha med barnen försvinner till möten med andra vuxna. Planeringar, samtal och diskussioner om hur samarbetet mellan lärarna ska fungera. I vuxenpsykologin borde också en del föräldrapsykologi läggas in.... Det värsta med barnen är deras föräldrar! ;-)



Ha en fortsatt trevlig helg!



Kram från Helena

2008-10-25 @ 21:12:38
Postat av: Yarri

Hej ! Vilken intressant utbildning !

Jag ser fram emot att den träder i kraft för precis som du skrev så är väl detta med att lära ut nåt som har med kunskap att göra , helt förlegat....



Kan du tro att jag nu varit på Friskis 3 ggr , varav i fredags och lördags på medelpass . Gissa om jag var trött efteråt . Jag väger ju 10 kg mer och är 10 cm större i omfång än senast som jag tränade.

När jag gör armhävningar så ser jag ut ungefär som ett Vietnamesiskt hängbuksvin....



I kväll bär det av till det där danspasset som du har skrivit om . Jag är rädd att om mina magar och min rumpa börjar svänga i otakt så lär jag väl knuffa omkull nån...får väl ställa mig lite på sidan om.



Ha en bra Söndag och kram från mig !

Maria

2008-10-26 @ 09:17:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0