Övningskörning bland bussar = läskigt.

igår var dottern och jag ute och övningskörde för andra gången. Dags att öka dosen av lugnande medel. Visst, hon är duktig, och hon tar det väldigt lugnt, men det är mycket för henne att tänka på. Och ibland är det så himla svårt att förklara hur man ska göra, man vet ju, eller rättare sagt, fötterna vet, men när man ska beskriva så står det liksom helt still i huvudet. Nära oss finns ett industriområde som är helt perfekt att övningsköra i när man har kommit förbi "Stor parkering stadiet". Det är som en liten stad, som är helt tom på folk och bilar på kvällarna. Förutom andra övningskörare. Och bussar upptäckte vi.
Dottern skulle köra lite högersvängar runt ett kvarter, tänkte jag, det var lugnt och fridfullt och det fanns en liten raksträcka där hon kunde lägga i trean en gång och testa hur det kändes. Sen var det stoppskylt på ett ställe, och där stod vi medan dottern letade efter ettans växel. Långt bort kom det en annan bil, men den svängde bortåt, så allt kändes hur lugnt som helst. Dottern svängde ut på vägen, då dyker från ingenstans en mötande buss upp. Vi får båda lite lätt panik, men låtsas som ingenting. Dottern vrålstirrar på bussen och frågar vad hon ska göra. Jag svarar att hon inte ska göra något, bara köra rakt fram som hon gör och kanske hålla ut lite åt sidan, eftersom hon låg klistrad längs mittlinjen. Då upptäcker vi att det kommer en buss bakom oss också.
Vi börjar kallsvettas. Jag lägger diskret handen på handbromsen, och funderar på om jag ska tvinga dottern att lägga i treans växel så vi kan komma upp i fyrtio km/h åtminstone. Kommer fram till att det blir för krångligt för henne, så vi puttrar vidare på tvåan. Passerar den mötande bussen utan problem. Vi är snart framme vid avtagsvägen, men det känns som det tar flera år att komma fram dit. Det tycker uppenbarligen bussen som ligger bakom, för den kör om oss med en irriterad gest från busschauffören. Antagligen är han utless på alla övningskörare i trakten.
Vi pustar ut.
"Vi dog inte, du kan andas nu, mamma", säger dottern.
"Jag var aldrig orolig," ljuger jag.
"Det här kommer bli en skitbra historia i morgon i plugget," säger dottern belåtet.
Sen kör vi trettiotre varv runt det där kvarteret, tills alla växlingar, svängningar och bromsningar sitter som de ska, och jag börjar känna mig lätt illamående. Tänk när vi kan köra båda varven!

Kommentarer
Postat av: Annica

jag känner igen mig!!! det blir bättre!

2008-12-16 @ 22:02:26
URL: http://www.nogg.se/bliip
Postat av: Millie

Huvva! Själv har jag redan nu deklarerat att det där är makens göra. Han är så lugn och fin och bra på att förklara, så han är som gjord för att bli temporär bilskolelärare. Inte jag. Tror jag är en blandning av mina föräldrar där. Den ena sa ingenting, och ingenting och ingenting och så plötsligt röt han till när något gick tokigt (inte bra för den övningskörandes nerver). Den andra varnade för allt och ingenting, kommenterade varje bil och näst intill varje stolpe, med eller utan skyltar... allt med en lätt stirrig blick och ena handen nervöst på dörrhandtaget (inte heller bra för den övningskörandes nerver).



Kram

Millie

2008-12-17 @ 10:19:17
Postat av: Yarri

Hej ! Nu var det länge sen jag var in och läste dina blogg men nu har jag uppdaterat mig . Tack för alla goda skratt som jag får , du är en helt underbar bloggare .

Om jag får dela ut ett Nobelpris till dig så blir det i Litteratur !



Vad roligt att gå på en hundmässa . Nåt sånt har vi inte häruppe . Såg du till nån drever ?

Herr Sprätt han bantar just nu så han för en tynande tillvaro . Jag däremot går fram som ett X2000 tåg, nämligen i snabb takt mot rekordtunga kilon.....Man skulle vara Drever , få äta 165 g Royal Canin Moderaty varje dag.....



Vad bra att du struntar i alla som inte tycker att du skall skaffa en Sheltie . Du kommer att bli en sån bra matte , troligen rätt lika mig , lugn och sansad .

Herr Sprätt skäms sällan för mig men då han var liten så försökte jag att lära han att lyfta på benet genom att föregå med gott exempel.....

Kan säga att både han och andra hundägare som vi mötte stirrade skeptiskt på mig när jag i min iver att lära honom kissa som en hanhund lyfte mitt ben mot lyktstolpar och träd......



Har äntligen börjat att återhämta mig från min tandoperation . Tror du inte att jag fick en inflamation i käken ! Du anar inte hur jag sett ut , som en mycket proppmätt hamster eller rättare sagt en Belgisk Vädur , ( kanin ) dom är gigantiskt stora med många släpande magar......



Nu får du ha det så bra och än en gång ; tack för helt underbara bloggar !

Maria

2008-12-17 @ 10:49:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0