Drömmar...

Den största skillnaden mellan stora och små människor tror jag handlar om drömmar. De stora har för länge sen tappat sin förmåga att drömma, medan de små kliver ut och in i drömmarnas värld utan att egentligen ha stenkoll på vilken värld som är vilken. Och utan att egentligen bry sig.
Frågar du en stor människa vad de önskar sig i julklapp så svarar de antingen: Ingenting, eller också: Kalsonger. Eller en bok. Frågar du en liten människa är det bäst att du har gott om tid. Idag frågade jag en pojke som dels fyller år på söndag, dels ser fram emot julafton vad han önskade sig.
"Jag har en önskelista hemma, men den är ganska lång, " svarade han. "Typ tre sidor!"
"Oj," sa jag, "tror du att du får allt du önskar dig?"
Han bara skrattade och klättrade upp i ett träd som en liten ekorre.
"Vet inte, tror inte det," svarade han lugnt.
Jag förstod att det inte var viktigt. Just nu ägde han alla sakerna på listan. Efter jul kunde han ju alltid skaffa sig en ny lista.
Elak som jag är lät jag eleverna skriva sina egna önskelistor och sedan räkna ut vad allt skulle kosta. Mitt främsta syfte var att de skulle träna på att använda miniräknare och på att räkna med stora tal. Men ett syfte var också att de skulle få ett begrepp om hur dyra saker faktiskt är. En av eleverna önskade sig saker för 17.000 kronor. En annan önskade sig fred på jorden. "Men det kostar inget," skrev han sen. En del gör vad som helst för att slingra sig ifrån att göra sin läxa. De kommer klara sig bra i livet, tror jag. Alla eleverna blev mycket förvånade över att det blev så dyrt. En del brydde sig inte alls, utan var tvärsäkra på att de skulle få allt på sin lista. "Bara 4675 kronor, det är väl inte så farligt," tyckte en pojke. "Men du har ju en syster också," invände jag, men han hävdade att hon inte behövde några julklappar, för hon var ändå aldrig snäll.
Jag gav mig själv en julklapp i förväg; två böcker av Paulo Coelho. Just nu läser jag Pilgrimsresan. Där skriver han att många människor ger upp sina drömmar, men när man gör det så ligger de döda drömmarna och ruttnar inuti en och man blir bitter och missundsam. Vad vet jag? När jag var liten drömde jag om att bli cirkusprinsessa. Jag skulle göra konster på en hästrygg, tänkte jag. Nu tycker jag det är ganska skönt att sitta stilla på en hästrygg, känns rätt främmande att göra volter på plant golv, att göra det på en galopperande häst verkar väldigt svårt. Men jag kanske har andra drömmar som jag faktiskt vill följa. Snart är det jul, och då orkar och hinner jag kanske fundera på det.
Kram till alla er som läser och kommenterar min blogg på olika sätt! Jag blir alltid lika glad.
Happy wednesday!

Kommentarer
Postat av: Annica

eller så drömmer man för mycket och bygger luftslott och blir besviken.....

2008-12-17 @ 19:43:08
URL: http://www.nogg.se/bliip
Postat av: Millie

Man ska absolut fortsätta drömma. Hur ska man annars hitta vägen dit man vill om man inte vet vartåt man ska ta sig?



Kram

Millie

2008-12-19 @ 07:41:38
Postat av: Annica

Du har fått en blog-award av mig! Gå in på min blogg och läs hur du gör för att dela med dig av den till dina favoritbloggar! =)

2008-12-19 @ 20:46:59
URL: http://www.nogg.se/bliip

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0