Jag- en sansad blivande hundägare...

Ni undrar kanske hur jag hade det på hundmässan? Jo, tackar som frågar, alldeles utmärkt! Det var hundar överallt, den ena finare än den andra. Många på mässan var verkligen rasistiska, det tyckte jag faktiskt var lite obehagligt. Jag fick veta att jag absolut inte borde skaffa en collie, de var så nervösa och konstiga, gillade inte att gå i skogen. I stället borde jag skaffa en annan ras, nämligen den favoritras som den jag pratade med hade. Den rasen var helt perfekt, hade inga fel, och så hårade de inte heller, hävdade alla. Och så kastade man en blick på deras kläder och såg att de var helt fulla av hundhår. Hundar hårar punkt slut! Alla raser har nackdelar och fördelar. Nu orkar jag inte med den diskussionen längre.
Vi träffade "vår" uppfödare, hon var hur gullig och trevlig som helst. Hon hade med sig en av sina tikar, som faktiskt fick ett förstapris. Tiken var helt underbar, det finns ju lite olika typer av collie, den här typen, som jag gillar, är verkligen nätta och fina med små söta nosar. Vissa collie är lite större och klumpigare, de är inte mina favoriter, även om jag gillar dem med.
Dottern och jag hade bestämt oss för att vi skulle visa hur seriösa och kunniga blivande hundägare vi var, att vi visste hur man ska behandla hundar för att de skulle veta precis vem som är ledare. Men när jag fick syn på tiken så var det något som bara snäppte till i mitt huvud, och vips så låg jag på golvet med näsan långt inne i colliepälsen medan jag mumlade saker som: fina, fina gullehunden.
Dottern log lite generat mot uppfödaren som stirrade förvånat på mig. Hon hade säkert borstat sin hund i tre timmar för att den skulle se bra ut på utställningen.
-Man måste träna dem också, och fostra dem ordentligt, sa uppfödaren.
-Jag har koll på det där, sa dottern medan jag mumlade: fin, fin, söt vovve.
Sen tog min dotter ett stadigt tag i min arm och ledde mig bort. Långt bort.
-Jag har två valpar hemma som inte är sålda, ropade uppfödaren efter oss.
Jag bara gnydde och såg vädjande på min dotter, men hon såg strängt på mig och sa:
-Nej, vi väntar till sommaren när vi har mer tid att ta hand om en valp.
Sen gick vi och tittade på Shetland Sheepdog. Där var det hon som betedde sig illa. Tur för mig, som äntligen fick visa att jag är en ansvarsfull mamma.
Happy friday!

Kommentarer
Postat av: Millie

Tack för ett gott skratt!!! Ja, de är fina colliesarna så jag förstod att du fick ett litet gose-spel, mycket mjuk päls att gona in sig i. Och vaddå det finns ju tejprullar. Tycker dock din dotter var väldigt klok som tänkte praktiskt, för valpar är lite som bäbisar och kräver en del. Som tur är så går det ju mycket snabbare över än för människovalparna.



Att colliesar inte gillar att gå i skogen vet jag inte vart det kommer ifrån. Inga av de som jag känner eller träffat har haft sådana idéer, tvärtom är de riktiga skogsmullar. Däremot kan föräldrarnas ena hund få för sig att ett glänsande golv utan mattor ser otäckt halt ut ibland, men det är ju bara att visa att det är ok att gå på ändå så släpper ju det.



Men precis som du säger så har ju alla raser fördelar och nackdelar och det enda är att man hittar en som tilltalar både i utseende och personlighet. Så att min voffa är bäst behöver jag väl inte ens tala om... ;-)



Kram

Millie

2008-12-17 @ 10:10:39
Postat av: Marketta

Hmmm.... vad är det för dumheter som du fick höra på mässan. Här har vi 4 st som varken är nervösa, och skogen älskar de och vara i. Så jag får bara gratulera ifall det blir en collie till sommaren. De är alldeles underbara hundar. Det vet väl jag om någon med en flock på 4.



Tack för besöket förresten, jag tycker våran flock är underbar, alla med sina egenheter.



Marketta med Colliekompisarna

2008-12-26 @ 17:44:59
URL: http://colliekompisarna.bloggagratis.se
Postat av: Marketta

Har du förresten redan bestämt dig för en collie, läste ett äldre inlägg där du skrev om din uppfödare. Blev lite nyfiken på vem det är S.

2008-12-26 @ 17:48:05
URL: http://colliekompisarna.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0