Vi har lärt oss sitta stilla!

Klockan är tio i tolv mitt på en fredag. Barnen i ettan vill sluta för dagen. De ålar sig på stolarna som om dom vore insmorda med olivolja. Både barnen och stolarna. De babblar och pladdrar och har inte plats för en enda gnutta mer kunskap idag. Jag försöker summera dagen och säger slutligen:

"Är det någon som har lärt sig något idag?"

Alla händer åker i vädret, som de brukar göra när jag frågar något. Ingen kan direkt svara på frågan, men alla vill ändå vara med i gemenskapen, och om kompisen räcker upp handen vill man ju också göra det.

Jag frågar några som jag tror skulle kunna svara något vettigt. Men ingen har lärt sig något särskilt idag.

"Jo, säger en, jag har lärt mig vara en bussig kompis, för jag lät Emma få halva mitt äpple idag."

Det går ett sus av uppskattning genom klassrummet. Sånt uppskattas.

"Förresten!" skriker klassens busfrö som nyss gjorde ett cirkusnummer och lyckades fånga upp sitt suddgummi från golvet utan att rumpan lämnade stolsitsen. "Jag har lärt mig att sitta stilla!"

Digniteten i påståendet får sig en knäck när han strax därefter glider av sin stol och ner på golvet.

"Nå" summerar jag. "Vi har ÖVAT på att sitta stilla, men vi kanske inte riktigt har lärt oss det än."

Happy friday!

Kommentarer
Postat av: Marketta

Hahaha, dessa ungar. De är härliga i den åldern, fast inte när de blir äldre :-).

2009-09-27 @ 17:03:17
URL: http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0