Tusan också!

Oj, länge sen jag skrev. Har nog snöat  in på facebook för mycket. Ska försöka skärpa mig!

Vad har hänt sen sist? Valpen växer, hon har varit riktigt rejält magsjuk nu till och från en dryg vecka. När hon var nästan frisk passade hon på att käka på en död fågel som hon hittat ute, och så var det dags igen. Nu går hon på sträng diet bestående av ris och kokt kött.

Hampus och jag snubblade in i en inofficiell lydnadstävling förra söndagen, och då lyckades vi kamma hem förstapriset! Det ni! Vi var inte så många som var  med, och det var inte fulla lydnadsprogrammet, men ändå. Jag fick en massa fina saker, bland annat en förstahjälpen kudde och en privatlektion. Den privatlektionen visade sig komma väl till pass! Jag hade ju anmält mig till en lydnadstävling som gick av stapeln den 19, alltså igår. Min tanke var att vi skulle vara med och se hur en tävling går till och var vi ligger till, vad som sitter och vad vi behöver träna på.

För att göra en lång historia kort gick det käpprätt åt skogen. Det såg ut som om jag hade hittat en hund på parkeringen som jag ställde upp med. Hampus såg ut som ett levande frågetecken när jag gav honom ett kommando. Han la sig ner när jag sa sitt, hit hade han aldrig hört talas om, kutade runt som en tok på platsliggningen och bar sig allmänt illa åt. Han tom pinkade på appellplanen, så det blev en rund och fin nolla på helhetsintrycket!

De andra deltagarna suckade över att domaren var sträng, men jag tyckte han gav mig fler poäng än jag hade gett mig själv. Det vi fick flest poäng för om man bortser från tandvisningen var apporteringen, alltså det som Hampus egentligen inte kan.

Nu är det bara att skärpa till sig till nästa gång, och träna lite mer på störningar. Tänk! Om fem år kommer det här vara en rolig historia. Eller om tio år. Eller kanske inte rolig, men jag kanske kommer kunna tänka på det utan att bli genomsvettig.

Happy sunday!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0