På museum

Vi har varit på museum och det var spännande. Alla barnen gick runt och sa Ohhh! och Wow! och Coolt! hela tiden. I och för sig sa de det i tunnelbanan och på bussen också, mina elever åker mest bil, men jag vill ändå tro att museibesöket var en upplevelse för dem. På bussen dit pratade barnen oupphörligt om matsäcken, vad som fanns i matsäcken och när vi skulle äta. När vi kom fram till museet frågade de när vi skulle äta, och när jag tvingade dem att titta åtminstone lite på utställningen först, så klagade de: "Men vi är ju så hungriga!"

 De var mycket fascinerade över att se vulkaner, och när jag frågade dem om de visste hur stenar bildades så visste några av dem att det finns tre olika sätt. Det hade jag berättat i skolan, men jag hade inte trott att någon direkt lyssnade. Sen tittade vi på fossilerna, och de var så spännande att några glömde bort sina fruktansvärda hungersmärtor för ett ögonblick.
"Kolla en trilobit!"
"Här är en ortoceratit, vad stor den är!"
"Åh kolla vilken jättekackerlacka!"
"När ska vi äta?"

(Medan jag skrev detta hann Hampus
  1. Kissa på golvet.
  2. Käka upp kattens mat.
  3. Hämta en rödlök från köksbordet och sätta i sig den.
en ledtråd till varför jag inte bloggar så ofta nu för tiden. Suck!)

Sen åt vi matsäcken. Det var gott.

Sen kunde vi inte koncentrera oss på någonting, för alla var i ett hysteriskt sockerrus efter att ha satt i sig pannkakor med sylt, ballerinakex, muffins, läsk, kakor och annat snask. Nu började det stora, vansinniga springet. Alla barn på museet, inte bara de jag hade med mig, sprang som dårar och klättrade bland dinousaurier och mammutar. En gång högg jag tag i två galna tjejer som höll på att springa omkull några förskolebarn som kommit bort från sina fröknar. Sen upptäckte jag att det var barn som inte jag var fröken till. De stirrade ilsket på mig innan de sprang vidare, krockade med en monter och tre andra barn och försvann sen någonstans i urtiden.

Då bestämde vi oss för att det var dags att åka hem. Efter 45 minuter hade vi hittat alla barn, efter ytterligare en halvtimme hade alla kissat och klätt på sig och vi gav oss iväg hemåt. Genast fick vi vända tillbaka och hämta några kvarglömda vantar, men sen bar det av. Totalt slut kom vi tillbaka till skolan utan att ha tappat bort någon. Några barn hade somnat på bussen hem och gick nu omkring och mosade och var bara intresserade av en enda sak: Om skolan var slut för dagen. Jag snuddade inte ens vid tanken på att ha lektion med de här trötta barnen utan skickade raskt hem dem.

Då var det dags för mig att sätta mig vid datorn, lägga in fotona vi tagit under dagen, för att sedan gå på kurs till halv sex på kvällen. Jag kan erkänna att jag var rätt fräsig mot min familj när jag kom hem.

Men idag är det fredag och jag har pratat med eleverna om gårdagen. De tyckte det hade varit en toppendag, för de hade lärt sig så mycket?! Fast bäst av allt var matsäcken!

Happy friday!



Kommentarer
Postat av: Annica

matsäcken är ju det bästa, det vet väl alla???? Jag tror inte det spelar någon roll i vilken ålder barnen :D

2009-03-13 @ 18:39:40
URL: http://www.nogg.se/bliip

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0