På galaföreställning

Alla var där! Gamla rektorn som jag haft både som elev och som anställd. Skruven och Matta P:sons mamma, musikläraren och min gamla klasspolare från gymnasiet som nu står i presentaffären i centrum. Det var stor galaföreställning i Gamleby kyrka. Fullsatt till sista plats. Svärmor hade hittat sig själv och upptäckt att hon innerst inne var primadonna, och var nu med i Tjusts operakör som gjorde sitt andra och antagligen sista framträdande. Ett historiskt ögonblick, och jag var så klart där.

Alla hade gått man ur huse för att vara med när kvinnor från bygden klätt upp sig i zigenarkläder med rosor i håret, solfjädrar inköpta på senaste trippen till Mallorca och det rödaste läppstift som fanns längst ner i byrålådan. Männen var matadorer och toreadorer och alla sjöng de av hjärtats lust olika körer ur olika operor.

Tänk vad alldeles vanliga människor kan göra när de verkligen vill och vågar! Och tänk så bra det går att fylla en kyrka med en publik som törstar efter kultur som är begriplig. Mer sånt om jag får be. Inget ont om högmässor, men de är verkligen inte välbesökta, och oftast inte särskilt kul heller.

Kolla gärna på bilden från Västervikstidningen.

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4660821

Kommentarer
Postat av: Annica

Tänk så duktig moster är! :D

2009-03-08 @ 20:01:20
URL: http://www.nogg.se/bliip

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0