Stjärnögon

För en tid sedan var jag på en föreläsning. Det var en mörk, regnig höstkväll och jag hade ingen lust att gå. De föreläsningar som kommunen anordnar brukar vara billiga, dåliga och meningslösa. Jag kände ett större behöv av att samla kraft hemma i min soffa än på en usel föreläsning. Men den här föreläsningen var inte usel. Den var helt fantastisk! Att tända stjärnögon med Lou Rossling.

Efter föreläsningen kände jag att det faktiskt var kul att leva, att det var roligt att jobba, och jag mindes också vilken lärare jag drömmer om att vara. Sur, grinig och sträng är ju knappast vad man tänker sig när man väljer att jobba med barn. Man vill ju vara glad, inspirerande och kärleksfull.

Dagen efter när jag mötte mina kollegor såg jag faktiskt glimtar av stjärnögon hos dem också. Trötta utarbetade pedagoger med själar, som kommunen av någon outgrundlig anledning vill döda med meningslösa arbetsuppgifter, hade fått lite gnista igen. Jag hörde hela dagen hur det kvittrade i hela skolan av samtal med barnen som faktiskt var samtal, inte tillrättavisningar som det annars så lätt blir. För några av oss räckte dosen i flera dagar, för några bara i några timmar, men ändå...

Nu har jag läst hennes bok, Tänd dina stjärnögon. Läs den! Och fantisera om ett bättre, gladare liv.

Happy thursday!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Det är de där stunderna man lever för :)



Tack så mycket!^^ Det är mycket saker jag får rita för dig som jag inte hade fått för mig att rita annars. Så det är nog väldigt utvecklande för mig det här.

2009-06-27 @ 14:06:41
URL: http://creatrix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0