Religionsundervisning!

Åh jag är trött idag. Jag ska gå på danspasset, men jag är inte riktigt säker på att det är bra, för om jag känner efter riktigt ordentligt så gör det lite ont i halsen.... Då är det livsfarligt att träna, har jag hört, jag kan få en hjärtinfarkt på gympagolvet och hur kul är det för dem som står runt omkring. Kanske de snubblar på mig och bryter lårbenshalsen, och sånt vill man ju inte ha på sitt samvete.
Idag har jag haft religionsundervisning med mina elever. Du store tid! De lyssnade fascinerat på mig när jag försökte berätta om "Den barmhärtige samariten". I trettio sekunder, sen brakade de löst. Alla händer viftade i luften, och  jag fick frågor om varför deras kusiner gick till kyrkan varje söndag, vad det heter när man inte tror på någonting alls, vilket land Budda kom ifrån, varför det finns en gud som har en elefantsnabel och en gud som har jättemånga armar, varför judar bara tror på halva bibeln och vad protestanter egentligen protesterar emot! Puh!
När vi hade sorterat ut de flesta frågeställningarna, och jag hade snirklat förbi de krångligaste, så var det som tur var rast. Eleverna försvann ut i kapprummet medan de diskuterade om Kristus var samma som Gud och om deras mammor och pappor var hindusimer eller inte.
Efter rasten fick de välja på att skriva om vad de själva trodde på, eller vad de visste om olika religioner. Några tyckte det var konstigt att kvinnorna i vissa länder måste ha slöjor när männen kunde ha shorts. En flicka hävdade att hon var buddist, för det var de i Thailand och där var alla människor snälla. Sen ritade hon en bild på Budda i himlen och sig själv i poolen drickandes drinkar. En pojke trodde på nyckelpigor, för de var fina och snälla. En annan var ateist och tyckte att alla som trodde något var rätt så konstiga, men han tyckte att det var viktigt att respektera dem ändå. En flicka bad mig hjälpa henne att rita en muslim. Det kunde jag inte...
Tack Gode Gud för matteböcker i såna lägen! När barnen var klara frågade de om de inte kunde få läsa upp sina berättelser, men jag kände inte att det var så lämpligt, så i stället kom vi ner på jorden med hjälp av lite gamla hederliga algoritmer. Esoteriska frågor ska helst vara i små portioner med mindre barn.
Nu ska jag bara softa. Kanske tar jag mig i kragen och kommer iväg till danspasset. Men först är det dags att fixa middag.
Happy tuesday!

Kommentarer
Postat av: Yarri

Hej ! Tack för ett gott skratt . Jag skulle verkligen vilja vara med på dina lektioner, jag säger återigen, tänk om jag hade haft en lärare som dig !

Hoppas att du kom iväg till ditt danspass . Jag har också börjat med det .....undrar när min rumpa skall sluta dallra som den gigantiska aladåb den är....Nä, en fast ny rumpa ,det är vad som står högst på min önskelista till jul möjligen också en liten fettsugning av mage och lår....

Det borde väl tomten kunna fixa, eller ??

Många kramar till dig från mig !

Maria

2008-11-06 @ 11:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0