Rallylydnad=kul!

Någon observant läsare kanske undrar varför jag inte skriver något om rallylydnaden som vi började på för några veckor senare. Kanske någon drar slutsatsen att min hund faktiskt inte ägde dotterns hund som jag skröt  med att han skulle göra. Kanske någon har sett ett mönster att det i den här bloggen skrivs väldigt mycket om när det går bra för mig och min hund, men mindre om när det går dåligt.

Nå, det kan så vara. Kanske är min hund jätteduktig på rallylydnaden, kanske är dotterns hund också superduktig. Kanske det svider litegrann. Kanske inte.

I alla fall är rallylydnaden jättekul. Skönt att det inte är så hysteriskt noga med allting som på tävlingslydnaden. Vi sitter och ligger och springer och går slalom, och det mesta funkar riktigt bra faktiskt. Förutom att min hund efter en tid tappar koncentrationen och försvinner in i sin egen värld och struntar i allt vad leverpastej heter. Men jag brukar lyckas väcka honom till slut.

Dotterns hund har en helt annan energinivå och kör full speed ahead, ända tills man styr in henne på något, då är hon superkoncentrerad. Hon älskar att jobba och få utmaningar! Hampus är mer den sociala typen som vill umgås och hänga, som ungdomarna säger, med kompisar. Att jobba är rättså trist, och hade det inte varit för leverpastejen så hade det nog fått vara!




Här försöker jag mig på den ultimata utmaningen: Rallylydnad i stereo, med två hundar.



Här är ett utmärkt exempel på uschlig kommunikation. Jag: Kom igen nu Hampus, nu kör vi banan och äger Sessi. Hampus: Nej, tack, ingen mer leverpastej för mig. Släpp det där snöret och låt mig springa och leka med Trixie.



Alltså lånar jag dotterns hund i stället. Se så duktig hon är!

Happy saturday!

Kommentarer
Postat av: Marketta

Ja, det är roligt med rallylydnaden också. Lizzie hatar dom där momenten när man skall ta ett steg, sitt, två steg, sitt, tre steg, sitt. Hon verkar tycka att jag är lite tjatig och vill gnälla. Den när jag går bakåt verkar vara värst. Menmen, vi skall alla fall tävla i Sala i april.

2010-03-09 @ 23:24:58
URL: http://colliekompisarna.bloggplatsen.se
Postat av: Maria

Hej !



Nu var det riktigt länge sedan jag var in och läste i din blogg . Som vanligt så skriver du kanonbra.

Oj , vad snygg han är din Hampus ! En riktig skönhet måste jag säga .

Läste i en tidigare blogg att du gjorde ett utkast till en bok om hundar....Skriv den boken och jag kommer att köpa den direkt !!



Jag och Herr Sprätt har inte kommit så långt som till rallylydnad . Vi kämpar på med att dansa , något som han är måttligt road av...Om jag nu inte mutar honom med lite skinka förstås .

Hans bästa partytrick är annars att sitta som en cirkusbjörn, inte alla drevrar som kan det...



Ha det så bra och kram till er båda från mig och Herr Sprätt.

Maria

2010-03-22 @ 04:39:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0