Ett museum utan dinosaurier...

En dag med lilla blonda brorsdottern, fyra och ett halvt, och mitt liv blir aldrig mer detsamma. Jag hade bestämt mig för att vi skulle åka och titta på konst, visste inte om jag skulle ta Nationalmuseum eller Moderna. Det blev National. När vi stod i biljettkön tittade sig Madicken storögt omkring och sa:
-Jag har aldrig varit på ett museum utan dinosaurier!
Att titta på tavlor var också spännande visade det sig. När vi kom in i en sal frågade jag vilken tavla hon tyckte bäst om, och så tittade vi på den. Sen frågade hon vilken jag tyckte om och så tittade vi på den. Vi gick också och hämtade varsin pall, det var också mycket spännande, men allra intressantast var nog en stor sittdyna av plysch där man kunde dra med fingret och göra olika mönster i tyget.
-Vilken är din älsklingsfärg? frågade hon mig.
Jag tänkte noga efter, det var inte en fråga jag hade ställt mig själv på länge. Sen högg jag till med "gult".
-Min är rött och blått och grönt och lila och gult och orange och ljusblå och mörkblå och så lite lite lite lite lite lite lite brunt.
-Vilken färg tycker du inte om? var ju jag tvungen att  fråga.
Vi bytte snabbt samtalsämne.
-Vilken är din älsklingsmat, frågade jag när den pinsamma tystnaden hade klingat av.
-Pannkaka! Ingen tvekan där.
-Vad tycker du mer om?
-Våfflor!
-Finns det något annat du tycker om?
-Ja, plättar!
Jag började ana ett mönster och höll tummarna för att det skulle finnas pannkaka i museirestaurangen. Det fanns det inte. Smörgåsarna hade konstiga frön på sig, de betraktade Madicken med stor misstänksamhet. Barnmenyn bestod av köttbullar och potatismos. Inget fabrikstjafs utan riktiga köttbullar, gräddsås, rårörda lingon och hemgjort potatismos. Mycket märkligt, men det gick ner även om lingonen var konstiga och hon egentligen inte gillade sås.
Sen började vi räkna hur många änglar det fanns på museet. Det var en rolig lek som aldrig tog slut. Vi hittade två fulla händer och två änglar till. Alltså femton. Jodå, häng med nu: en två tre fyra fem sex sju åtta nio elva tretton femton!
Nu var faster helt slut så vi började ge oss av hemåt. Vi tog en fika på Wienerkonditoriet. (Kändisspotting! Anders Timell var där, han glömde sin mobiltelefon och jag hittade den! Han var spinkig, inte alls min typ!) Efter varsin chokladbiskvi mådde vi rätt illa, men hann ändå titta in på Swarowski-butiken tvärs över gatan.
-Oj, vad många vackra saker, sa Madicken. De här skulle min mamma tycka om!
På tunnelbanan hem diskuterade vi kläder.
-Har du tänkt på att det är kallt med jeans när det är kallt ute? undrade flickan.
-Ja, och när det är varmt är det jättevarmt, sa jag.
-Åh, suckade Madicken, jag önskar att mina dagisfröknar kunde förstå det.
Sen fick jag höra om en av dagisfröknarna som brukade skrika så alla barnen fick ont i öronen.
-Inte bra, varför kan hon inte prata i stället?
Jag hade inget bra svar på det.
När vi kom hem vill Madicken leka med Barbie. Där gick gränsen för mina fasterliga omsorger. Hon fick gärna leka själv, men något tristare än att leka med Barbie finns nog inte. Jag skyllde på att jag måste laga middag.
Sen skjutsade jag hem henne och möttes i dörren av lillasyster Lisabeth som kastade sig om halsen på mig.
-Farmor! skrek hon lyckligt och gav mig en snorig puss på kinden.
-Nej, faster, rättade jag, men då hade hon redan försvunnit iväg och var i full färd med att försöka klättra över trappräcket och slå ihjäl sig.
Jag rymde hastigt. Hade bråttom till min kurs. Där var jag så trött så jag bara satt och fnittrade hejdlöst, och sen bara rann jag ner i badkaret när jag kom hem.
Happy Thursday!

Kommentarer
Postat av: Annica

det verkar som att du har haft en fantastisk dag med din brorsdotter. Madicken, vilket underbart namn! :-P Usch för fröknar som skriker mycket, hoppas att man inte är en av dom... :-( kram

2008-10-30 @ 17:17:57
URL: http://www.nogg.se/bliip
Postat av: Maria

Hej ! Himmel vilken innehållssrik och intressant dag du har haft ! Jag hade gärna hängt med dig , älskar att gå på museum, allra helst det pampiga Nordiska muséet .

Nästa gång jag besöker Stockholm , då ska jag bara se Hallwyllska palatset , eller hur det nu stavas.

Du är sagolikt duktig på att skriva och jag gillar verkligen din humor !

I morgon skall jag gå på mitt andra danspass och skaka loss min gigantiska aladåb rumpa till " Proud Mary " .

Kram på dig !

2008-11-02 @ 01:27:45
Postat av: Millie

Fniss. Ja, några år till ska det väl vara innan du kvalar in i farmor-rollen. Låter som om ni hade en väldigt mysig dag ihop.



Kram

Millie

2008-11-03 @ 08:38:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0