Division är bra för man kan räkna rättvist!

Idag har jag lärt eleverna division. De tyckte det var plättlätt! "Det vet jag väl," sa jag. "Matte är plättlätt!" När jag försökte förklara för eleverna att multiplikation och division hör ihop förstod de ingenting förrän någon kom på att de nog var kära. Då gick det en suck genom hela klassrummet: "Jaha, då fattar jag." Så då skrev jag på tavlan multiplikation hjärta division. Jag hörde någon mumla: "undrar vilken som är kille och vilken som är tjej" och en annan som svarade: "Det kan vara två samma också" men jag låtsades inte höra det. Saker är så himla komplicerade nu för tiden... Sen undrade någon vad 38/3 är. De fick fundera en stund och sen gav jag dem en miniräknare. "Det är fel på min miniräknare, det blev 12,666666" hojtade någon. "Min med!" hördes det här och där. Då fick jag förklara att det inte alltid går att dela exakt rättvist. "Det är som livet," suckade en flicka. "Det är inte heller rättvist" Så är det ju. Idag hade jag tålamod med det mesta. Det var värre förra veckan när vi var i simhallen. Vi hade en buss att passa och det tog en evighet för tjejerna att klä på sig. De skulle kamma håret i evigheter och lukta på varandras deodoranter. Till slut var jag tvungen att ryta i ordentligt: "Om ni inte är klara om två minuter så kommer vi missa bussen!!" "Kolla," svarade en tjej. "Jag kan göra en kanin av mina vantar!" Vi hann med bussen, men vi fick springa sista biten. Happy Tuesday!

Kommentarer
Postat av: H*

- VAR GÄRNA MED OCH SVARA PÅ VECKANS FRÅGA I MIN BLOGG!

2008-10-07 @ 17:31:45
URL: http://merei.blogg.se/
Postat av: Bliip

haha, tjejer är alltid tjejer... man kommer ju ihåg hur det var....(är) :-P

2008-10-07 @ 18:29:25
URL: http://www.nogg.se/bliip
Postat av: Millie

Ja, de ungarna. De har mycket att fundera över och ibland blir det rätt kul. Och de där kaninvantarna tyckte mina tjejer också var kul när de var mindre. Att jag ibland tyckte att vantarna hellre skulle vara på händerna kunde de inte alls förstå, det vore ju rena mordet på den söta kaninvanten.



Har du förresten tid och lust med en promis efter jobbet i morgon, torsdag? Ja, om vädret inte är allt för motvilligt alltså. Hör av dig i så fall.



Kram

Millie

2008-10-08 @ 08:24:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0