Stolt fröken!

Eleverna har fått forska om olika djur, och sedan göra en presentation för klassen. Vi pratade mycket om hur man berättar så att det blir spännande för den som lyssnar, om hur bra det är att kunna så mycket som möjligt utantill, och hur man kan variera rösten. Föräldrarna hemma hade också bidragit med sina bästa tips och råd, några hade hjälpt barnen att göra en liten fusklapp med stödord. En flicka berättade att hon hade ställt upp alla sina gosedjur som publik och övat inför dem. Hon hade först provat med sin katt men det funkade inte, för den bara gick sin väg hela tiden.
Alla barnen gjorde verkligen sitt allra bästa. För en del är det stort att bara stå längst fram i klassrummet och ha allas uppmärksamhet på sig. Andra har kommit längre och kan verkligen berätta så att alla sitter trollbundna. Sen fick alla ge varandra kritik. Jag provade först med att fråga publiken:
- Vad tyckte ni var bra med det här?
Alla var översvallande och hittade verkligen kvaliteerna hos varandra, och då blev jag lite modigare och frågade om det var något de kunde tänka på till nästa gång. Då tog barnen upp jättebra saker på ett vänligt och hänsynsfullt sätt. Att ge negativ kritik är ju en svår konst, men min klass visade sig behärska den konsten till fullo. Jag var så stolt att jag nästan sprack.
Några barn stormtrivs med att stå i rampljuset, och solade sig i glansen så länge de kunde, medan några tyckte det var jobbigt och försökte stöka över det så fort som möjligt, men alla gjorde verkligen så gott de kunde.
Efter alla redovisningarna delade jag ut MVG till alla, och lovade att bjuda på en överraskning, eftersom de hade varit så duktiga. Så nu ska jag köpa med mig glass i morgon. Det har de verkligen förtjänat.
Happy sunday!

Kommentarer
Postat av: Annica

ojojoj, vad säger föräldrarna om att du serverar glass mitt i socker debatten??? :-P

2008-11-10 @ 22:03:19
URL: http://www.nogg.se/bliip
Postat av: MA

Jag har just denna vecka funderat på detta (igen) att vad är det våra barn behöver och vad är (bland mkt) som jag saknar - Just detta som dina elever tycks ha fått kläm på redan - våga visa sig och tala om saker som de kan. Självkänsla, jag duger som jag är, mitt sätt är också bra. Att de sedan också kan ge och ta emot positivitet i nio årsåldern är härligt!! tänk vad de lär sig av varandra! Och då menar jag inte det de lär sig om olika djur.

2008-11-15 @ 18:23:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0